Foto: Întâlnirea de la Zurich (Elveția) dintre Jake Sullivan și Yang Jiechi. (6 Octombrie 2021)

 În numărul de astăzi, vă prezentăm declaraţiile oficiale ale purtătorilor de cuvânt ai Ministerului chinez al Afacerilor Externe din perioada 8 – 15 Octombrie 2021.

Dorim să precizăm că, în China, Ministerul de Externe își exprimă poziția față de anumite probleme prin conferințe de presă, organizate aproape zilnic, în cadrul cărora, purtătorii de cuvânt răspund la întrebările diferitelor mass-media.

Reamintim că subiectele prezentate în revista presei (poziția oficială a Chinei) vor fi analizate în emisiunile și materialele ulterioare ale Centrului de studii sino-ruse (CSSR).

Iată principalele subiecte dezbătute în această perioadă (SUMAR):

D1. Întâlnirea de la Zurich (Elveția) dintre Yang Jiechi, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al PCC și director al Biroului Comitetului Central de Lucru pentru Afaceri Externe și Jake Sullivan, consilierul american pentru Securitate Națională

D2. Taiwan:

D2.1) Antrenarea în secret a Armatei Taiwanului de către forțele de speciale americane + Înființarea unui departament axat pe China de către CIA pentru a contracara presupusele amenințări venite din partea Chinei în ceea ce privește securitatea.

          D2.2) Subiectul Taiwan dezbătut în cadrul convorbirii telefonice între președintele Joe Biden și omologul său chinez, Xi Jinping.

          D2.3) Denaturarea Rezoluției 2758 a Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite de către anumiți politicieni din Taiwan.

          D2.4) Mutarea programului de limbă chineză al Universității Harvard de la Beijing la Taipei.

                    D2.5) Secretarul de presă al Pentagonului, John F. Kirby, a declarat pe 12 Oct jurnaliștilor că R.P. Chineză și-a intensificat activitățile militare desfășurate în vecinătatea Taiwanului, a Mării Chinei de Est și a Mării Chinei de Sud.

D3. Navele și submarinele americane care patrulează în regiunea Asia-Pacific:

D3.1) Submarinul american cu propulsie nucleară USS Connecticut a fost avariat în Marea Chinei de Est, după ce a lovit un obiect neidentificat.

D3.2) Criticile aduse de expertul militar rus Ivan Konovalov la adresa profesionalismului navelor și submarinelor americane care patrulează în regiunea Asia-Pacific.

D4. Declarația Katherinei Tai, reprezentantul Comerțului SUA, cu privire la relațiile comerciale China – SUA.

D5. Declarația ministrului rus de Externe,  Serghei Lavrov cu privire la acțiunile întreprinse recent de Statele Unite.

D6. 75% dintre canadieni sunt împotriva participării companiei Huawei la construcția rețelei 5G în Canada

D7. Lansarea navei spațiale cu echipaj personal Shenzhou-13.

 D1. Întâlnirea recentă dintre Yang Jiechi și Jake Sullivan a fost una constructivă și propice îmbunătățirii înțelegerii dintre cele două părți

CRI: Cum privește China întâlnirea recentă dintre Yang Jiechi, directorul Comitetului Central de Lucru pentru Afaceri Externe și Jake Sullivan, consilierul american pentru Securitate Națională? Cum prevedeți relațiile dintre China și SUA după această întâlnire?

Zhao Lijian: Întâlnirea dintre cele două țări a fost una constructivă și propice îmbunătățirii înțelegerii dintre cele două părți.

Domnul Yang Jiechi a subliniat că menținerea unei bune relații între China și SUA nu numai că va avea o mare influență asupra intereselor fundamentale ale celor două țări și asupra celor două popoare, ci și asupra viitorului lumii. Cooperarea dintre cele două părți va aduce beneficii atât amândurora, cât și lumii, în schimb, confruntarea dintre cele două țări va cauza mari pagube de ambele părți, cât și întregii lumi.

Statele Unite ar trebui să aibă o înțelegere profundă asupra naturii beneficiului reciproc, a relațiilor de tip câștig-câștig dintre cele două țări, a politicilor interne și externe ale Chinei, cât și a intențiilor sale strategice. China se opune definirii relației China-SUA drept una „competitivă”.

Partea chineză acordă o mare importanță remarcilor pozitive făcute recent de președintele american Joe Biden cu privire la relațiile sino-americane („SUA nu intenționează să limiteze dezvoltarea Chinei”, „SUA nu caută un „nou război rece”.)

Sperăm că Statele Unite vor adopta o politică rațională și pragmatică față de China și că, cele două părți își vor respecta reciproc interesele principale și preocupările majore, urmând o cale de respect reciproc, coexistență pașnică și cooperare de tip câștig-câștig.

Yang Jiechi a expus poziția solemnă a Chinei cu privire la problemele legate de Taiwan, Hong Kong, Xinjiang, Tibet, drepturile omului, precum și problemele maritime, cerând Statelor Unite să respecte cu adevărat suveranitatea, securitatea și interesele de dezvoltare ale Chinei și să nu se mai folosească de problemele menționate mai sus drept un  pretext pentru a se amesteca în afacerile interne ale Chinei.

Urmând spiritul apelului telefonic dintre șefii de stat ai Chinei și ai SUA din 10 septembrie, cele două părți au convenit să ia o serie de măsuri în scopul consolidării comunicării strategice, gestionării în mod corespunzător a diferențelor, evitării conflictelor și confruntărilor, căutării beneficiilor reciproce și obținerii unor rezultate de tip câștig-câștig, cât și pentru a depune eforturi de a readuce relațiilor sino-americane pe drumul cel bun al dezvoltării solide și constante.

Sursă: http://news.china.com.cn/txt/2021-10/08/content_77796574.htm ,  8 Octombrie 2021.

 D2. 1. Principiul „O singură China” reprezintă fundamentul politic al relațiilor sino-americane.

AFP: Aș dori să vă adresez două întrebări:

1.Un oficial al Pentagonului a declarat că de luni de zile, forțele speciale americane antrenează în secret Armata Taiwanului . Care este reacția Beijingului cu privire la aceste acțiuni?

  1. CIA a anunțat înființarea unui departament axat pe China pentru a contracara presupusele amenințări venite din partea Beijingului, în ceea ce privește securitatea. Ce aveți de comentat pe această temă?

Foto: Taiwanul, „Mărul discordiei” în rivalitatea dintre cele două mari super puteri

 Zhao Lijian: Referitor la prima întrebare, principiul „O singură China” reprezintă fundamentul politic al relațiilor sino-americane. „Ruperea relațiilor diplomatice”, abrogarea „tratatului de apărare reciprocă” cu autoritățile din Taiwan și retragerea forțele militare americane din Taiwan reprezintă cele trei principii, pe premisa cărora Statele Unite au stabilit relații diplomatice cu R.P.Chineză.

În „Comunicatul comun privind stabilirea relațiilor diplomatice dintre China și SUA”, Statele Unite s-au angajat în mod explicit că „vor menține relații culturale, comerciale, cât și alte relații neoficiale cu poporul din Taiwan.

SUA ar trebui să recunoască pe deplin natura extrem de sensibilă a problemelor legate de Taiwan și caracterul grav, dăunător al problemelor cu privire la acest subiect; să respecte principiul „O singură China” și prevederile celor trei comunicate comune China-SUA ; să înceteze de a mai vinde arme Taiwanului; să rupă legăturile militare cu acesta pentru a nu afecta grav relațiile sino-americane, și, în aceeași măsură,  pacea și stabilitatea de-a lungul strâmtorii Taiwanului. China va lua toate măsurile necesare pentru a-și apăra suveranitatea și integritatea teritorială.

În ceea ce privește cea de-a doua întrebare, această acțiune este o expresie tipică mentalității Războiului Rece. CIA ar trebui să privească dezvoltarea Chinei și relațiile sino-americane într-un mod obiectiv și rațional și să înceteze de a mai întreprinde tot felul de acțiuni care să submineze încrederea reciprocă și cooperarea dintre China și SUA și dezvoltarea intereselor suveranității, securității și dezvoltării Chinei.

Sursă: http://news.china.com.cn/txt/2021-10/08/content_77796574.htm ,  8 Octombrie 2021.

D2.2. În convorbirea telefonică purtată cu președintele Xi Jinping, președintele Biden a spus foarte clar că Statele Unite nu au intenționat niciodată să schimbe politica „O singură Chină”.

Phoenix TV: Președintele american Joe Biden a declarat recent că, în timpul convorbirii telefonice purtate cu președintele Xi Jinping,  a discutat despre problema Taiwanului cu acesta și că,  cele două părți au convenit să respecte acordurile mutuale agreate în privința insulei. Ne puteți confirma dacă, într-adevăr, acest subiect a făcut parte din convorbirea purtată între cei doi lideri?

Foto: Președintele SUA, Joe Biden și omologul său chinez, Sursa: profimedia

Zhao Lijian: Poziția Chinei cu privire la problema Taiwanului este clară și consecventă. Principiul O singură China” este fundamentul politic al relațiilor sino-americane. În ceea ce privește problema Taiwanului, Statele Unite și-au luat angajamente clare față de China. În convorbirea telefonică purtată cu președintele Xi Jinping, președintele Biden a spus foarte clar că Statele Unite nu au intenționat niciodată să schimbe politica „O singură Chină”.

Îndemnăm SUA să respecte cu strictețe principiul „O singură China”,  cele trei comunicate comune China-SUA, cât și celelalte angajamentele luate;  să abordeze corect și cu multă prudență problemele legate de Taiwan; să evite trimiterea de semnale greșite forțelor separatiste pentru a obține „independența Taiwanului” pentru a nu afecta grav relațiile sino-americane, cât și pacea și stabilitatea strâmtorii Taiwanului.

În timpul întâlnirii cu Jake Suliivan, consilierul american pentru Securitate Națională, din data de 6 octombrie, de la Zurich (Elveția), directorul Yang Jiechi a expus încă o dată poziția solemnă a Chinei cu privire la problemele legate de Taiwan. Acesta a îndemnat partea americană să respecte suveranitatea, securitatea și interesele de dezvoltare ale Chinei, să respecte principiul „O singură China” și cele trei comunicate comune China-SUA și să nu se mai folosească de chestiunile legate de Taiwan pentru a se amesteca în afacerile interne ale Chinei. Statele Unite și-au exprimat aderarea la politica „O singură China”.

Sursă: http://news.china.com.cn/txt/2021-10/08/content_77796574.htm ,  8 Octombrie 2021.

 D2 . 3. Comentariile acestor politicieni din Taiwan sunt nerezonabile

Xinhua News Agency: Anumiți politicieni din Taiwan au făcut recent unele declarații în mass-media străină prin care au denaturat în mod intenționat Rezoluția 2758 a Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite, susținând că această rezoluție nu decide reprezentarea Taiwanului și nici măcar nu menționează Taiwanul. Ba chiar au susținut în mod fals că invocarea acestei rezoluții de blocare a Taiwanului de la aderarea la Națiunile Unite este inadecvată, iar participarea Taiwanului la organismul internațional este o aspirație comună a tuturor oamenilor săi. Ce are de comentat partea chineză pe această temă?

Zhao Lijian: Comentariile acestor politicieni din Taiwan sunt nerezonabile. China și-a exprimat clar poziția cu privire la chestiunile legate de Taiwan, referitoare la Adunarea Generală a ONU, în mai multe ocazii. Aș dori să reiterez următoarele aspecte:

În primul rând, există o singură China în lume, iar Taiwanul este o parte inalienabilă a teritoriului Chinei. Guvernul Republicii Populare Chineze este singurul guvern legal care reprezintă întreaga China, fiind recunoscut de întreaga comunitate internațională. Poziția noastră de a adera la principiul „O singură China” va rămâne neschimbată. Atitudinea noastră de a respinge existența a „două Chine”, „o China, un Taiwan” și „independența Taiwanului” nu trebuie să fie contestată, iar hotărârea noastră de a susține suveranitatea națională și integritatea teritorială este una de neclintit.

În al doilea rând, Organizația Națiunilor Unite este o organizație internațională interguvernamentală compusă din state suverane. Rezoluția 2758 adoptată de Adunarea Generală în 1971 a rezolvat în întregime problema reprezentării Chinei în ONU în termeni politici, juridici și procedurali. Sistemul, agențiile și Secretariatul ONU ar trebui să respecte principiul „O singură China” și Rezoluția 2758 a Adunării Generale a ONU în orice problemă care implică Taiwanul. Fiind provincie a Chinei, Taiwanul nu este deloc eligibil să adere la ONU. Practica din ultimii ani arată pe deplin că ONU și numărul mare de state membre recunosc că există „O singură China” în lume și că Taiwanul este o parte inalienabilă a teritoriului Chinei și respectă pe deplin exercitarea suveranității Chinei asupra Taiwanului.

În al treilea rând, Rezoluția 2758 a Adunării Generale a ONU întruchipează fapte juridice recunoscute de comunitatea internațională. Este scris acolo negru pe alb și nu permite niciun fel de negare sau denaturare și sub nicio formă nu va reuși să obțină„independența Taiwanului”din partea autorităților din Taiwan.

„Independența Taiwanului” în toate formele ei este sortită eșecului. Acțiunile de promovare a acestei probleme de către anumite persoane din Taiwan constituie o provocare flagrantă și o provocare serioasă a principiului „O singură China” și o încălcare flagrantă a Rezoluției 2758  a Adunării Generale a ONU. Respingem cu fermitate o astfel de retorică tipică a „independenței Taiwanului”, care nu va aduce sprijin în lume.

Credem că cauza justă a guvernului chinez și a poporului chinez de a susține suveranitatea națională și integritatea teritorială, de a se opune secesiunii și de a realiza reunificarea va continua cu siguranță să primească înțelegerea și sprijinul ONU și al statelor sale membre.

Sursă: https://www.fmprc.gov.cn/web/fyrbt_673021/t1913889.shtml, 12 Octombrie 2021.

 

D2.4. R.P. Chineză va primi mereu studenții străini la studii, va acorda o mare importanță protejării drepturilor și intereselor lor legitime și va răspunde în mod activ preocupărilor și solicitărilor lor rezonabile. Ne opunem oricărei practici care politizează schimburile interpersonale

Bloomberg:  Potrivit unor știri, programul de limbă chineză al Universității Harvard se va muta de la Beijing la Taipei, directorul programului declarând că motivul luării acestei decizii a fost „mediul neprietenos” din China continentală. Ce are de comentat Ministerul de Externe pe această temă?

Zhao Lijian: Nu dețin niciun fel de informație cu privire la situația menționată de dvs., de aceea vă îndemn să vă adresați autorităților noastre competente. Vreau să subliniez însă că,  R.P. Chineză va primi mereu studenții străini la studii, va acorda o mare importanță protejării drepturilor și intereselor lor legitime și va răspunde în mod activ preocupărilor și solicitărilor lor rezonabile. Ne opunem oricărei practici care politizează schimburile interpersonale.

Sursă: https://www.fmprc.gov.cn/web/fyrbt_673021/jzhsl_673025/t1914155.shtml, 13 Octombrie 2021.

D2.5. Taiwanul este Taiwanul Chinei

China Review News:  Secretarul de presă al Pentagonului, John F. Kirby, a declarat marți (12 octombrie) jurnaliștilor că „R.P.Chineză și-a intensificat eforturile de intimidare și presiune asupra Taiwanului și a altor aliați și parteneri, intensificându-și inclusiv activitățile militare desfășurate în vecinătatea Taiwanului, a Mării Chinei de Est și a Mării Chinei de Sud. Aceste acțiuni subminează stabilitatea regională și conduc la formarea unor judecăți greșite. Ce are de comentat partea chineză pe această temă?

Zhao Lijian: Taiwanul este Taiwanul Chinei. SUA nu sunt în măsură să facă asemenea remarci, de-a dreptul iresponsabile. Măsurile luate de China sunt măsuri legitime și rezonabile pentru a-și proteja suveranitatea, securitatea, integritatea teritorială, drepturile și interesele sale. Datorită eforturilor comune ale Chinei și ale altor țări aflate în vecinătatea Mării Chinei de Sud, situația din această regiune este în prezent stabilă.

Comentariile Statelor Unite încalcă grav principiul „unei singure Chine” și prevederile celor trei comunicate comune China – SUA. Încercarea intenționată a SUA de a crea o zonă între China și țările regionale a transmis un mesaj extrem de eronat și iresponsabil. China este profund nemulțumită și se opune ferm acestui lucru.

De ceva timp, SUA au continuat să vândă arme Taiwanului și să consolideze relațiile oficiale și militare cu Taiwanul. Au lansat inclusiv un plan de vânzare a armelor în valoare de 750 de milioane de dolari către Taiwan, avioanele militare americane tot aterizează în Taiwan, iar navele de război americane traversează frecvent strâmtoarea Taiwan, continuând să creeze probleme în Marea Chinei de Sud și în zonele învecinate ale Chinei, instigând la o confruntare geopolitică. SUA au reușit să-și dezvăluie pe deplin adevărata față.

Statele Unite ar trebui să ia în serios poziția și preocupările Chinei, să respecte cu strictețe principiul „O singură China” și prevederile celor trei comunicate comune China –SUA și să nu mai facă observații iresponsabile cu privire la Taiwan și problemele maritime.

Foto: Conferința de presă a Ministerului chinez al Afacerilor Externe, 14 Octombrie 2021.

Sursă: http://world.people.com.cn/n1/2021/1014/c1002-32254012.html, 14 Octombrie 2021.

D3.1. În calitate de parte implicată, Statele Unite ar trebui să explice în detaliu circumstanțele incidentului, inclusiv locația exactă a acestuia, intențiile de navigație ale părții americane, detaliile accidentului, obiectul lovit de submarin și, dacă coliziunea a provocat o scurgere nucleară sau,  dacă mediul marin local a fost deteriorat în vreun fel.

Agenția de știri TASS: Potrivit declarației marinei SUA, pe 2 octombrie, submarinul american cu propulsie nucleară USS Connecticut a fost avariat, după ce a lovit un obiect neidentificat în timpul patrulării sale în apele regiunii Indo-Pacific. Conform știrilor, incidentul s-ar fi produs în apele Mării Chinei de Sud. Care este comentariul dumneavoastră?

Foto: Submarinul american cu propulsie nucleară USS Connecticut se lovește de un obiect neidentificat în Marea Chinei de Sud (Foto:Twitter)

Zhao Lijian: Suntem foarte îngrijorați de acest incident. În calitate de parte implicată, Statele Unite ar trebui să explice în detaliu circumstanțele incidentului, inclusiv locația exactă a acestuia, intențiile de navigație ale părții americane, detaliile accidentului, obiectul lovit de submarin și, dacă coliziunea a provocat o scurgere nucleară sau,  dacă mediul marin local a fost deteriorat în vreun fel.

Aș dori să mai subliniez următoarele trei aspecte.

În primul rând, sub pretextul„libertății de navigație”, Statele Unite creează de multă vreme probleme în Marea Chinei de Sud. Aceasta este cauza principală a acestui accident și reprezintă o amenințare gravă și un risc major pentru pacea și stabilitatea regională.

În al doilea rând, Statele Unite au blocat și au ascuns în mod intenționat specificul incidentului, ceea ce denotă o lipsă de transparență și de responsabilitate cuvenită. China și alte țări din jurul Mării Chinei de Sud nu pot să nu întrebe ce s-a întâmplat cu adevărat și care a fost adevărata intenție a SUA.

În al treilea rând, să nu uităm că Statele Unite și Marea Britanie au încheiat recent un parteneriat cu Australia, un stat fără arme nucleare, în privința submarinelor nucleare, prin intermediul cărora vor prolifera în mod flagrant submarine nucleare în regiunea Asia-Pacific. În mod cert această cooperare va da naștere unor riscuri de proliferare nucleară, va declanșa o cursă a înarmărilor și va submina eforturile de stabilire a unei zone libere de nucleare din Asia de Sud-Est. Șansele unui incident nuclear vor crește, de asemenea, dramatic.

SUA ar trebui să abandoneze mentalitatea învechită de sumă zero a Războiului Rece și conceptele geopolitice înguste și să înceteze de a mai întreprinde acțiuni eronate care să submineze pacea, stabilitatea și dezvoltarea regională.

Sursă: http://news.china.com.cn/txt/2021-10/08/content_77796574.htm, 8 Octombrie 2021.

 D3.2 Statele Unite ar trebui să adopte o atitudine responsabilă și să ofere o explicație cât mai clară pentru întreaga comunitate internațională, dar mai ales pentru țările din regiune cu privire la coliziunea submarinului american

The Paper: Expertul militar rus Ivan Konovalov a făcut recent un comentariu cu privire la coliziunea din 2 octombrie a submarinului nuclear american, subliniind că navele și submarinele americane care patrulează în regiunea Asia-Pacific se ciocnesc adesea cu diverse obiecte și cu nave civile, provocând victime. Profesionalismul lor a fost criticat în mod repetat. Ce are de comentat partea chineză pe această temă?

Zhao Lijian: Am luat act de preocupările părții ruse față de acest incident. Și China și-a exprimat anterior profunda îngrijorare față de acesta. După incidentul produs, Statelor Unite le-a luat cinci zile pentru a face publică o declarație vagă. O astfel de atitudine iresponsabilă și de mușamalizare a faptelor a stârnit suspiciuni în cadrul comunității internaționale cu privire la intențiile americanilor în regiune și la detaliile acestui accident.

Foto: Zhao Lijian, purtătorul de cuvânt al MAE al Chinei la conferința de presă a Ministerului chinez al Afacerilor Externe, 11 Octombrie 2021.

Statele Unite au obligația de a oferi detalii cât mai clare în privința incidentului și răspunsuri la următoarele întrebări:

În primul rând, unde s-a produs exact incidentul?

În al doilea rând, au avut loc scurgeri nucleare sau coliziunea submarinului a poluat mediul marin?

În al treilea rând, incidentul produs ar putea afecta siguranța navigației și pescuitul în regiunea aceea?

Statele Unite ar trebui să adopte o atitudine responsabilă și să ofere o explicație cât mai clară pentru întreaga comunitate internațională, dar mai ales pentru țările din regiune.

Sursă: https://news.sina.com.cn/c/2021-10-11/doc-iktzqtyu0828977.shtml, 11 Octombrie 2021.

 D4. Relațiile economice și comerciale China- SUA sunt relații de tip câștig-câștig. Într-un război comercial, nu există niciun câștigător.

Bloomberg: Potrivit știrilor, Katherine Tai, reprezentantul Comerțului SUA, va discuta în curând cu vicepremierul Liu He. Se așteaptă ca în acel moment, reprezentantul american să sublinieze deficitele comerciale ale Chinei în cadrul acordului comercial încheiat între fostul președinte Donald Trump și China. Ce are de comentat Ministerul de Externe cu privire la eforturile recente depuse de China și SUA pentru a se angaja din nou într-un dialog comercial? Tai a menționat în declarația sa termenul de „recuplare”. Cum privește Ministerul de Externe această „recuplare”?

 Foto: Partea americană: Joe Biden, Catherine Tai (reprezentantul Comerțului SUA),  Robert Lighthizer ( reprezentantul Comerțului SUA în timpul administrației Trump), partea chineză: președintele Xi Jinping și vicepremierul Liu He.

 Zhao Lijian: Vă îndemn să vă adresați departamentului ce ține de relațiile economice și comerciale dintre China și SUA.

Aș dori să mai subliniez că relațiile economice și comerciale dintre China și SUA sunt, în esență, de tip câștig-câștig și că într-un război comercial, nu există niciun câștigător.

Problemele care apar în cadrul relațiilor economice și comerciale între cele două țări trebui tratate în mod corespunzător, și anume,  în spiritul respectului reciproc și al consultării pe picior de egalitate corecte. Sperăm că Statele Unite vor colabora cu partea chineză pentru dezvoltarea solidă și constantă a relațiilor economice și comerciale bilaterale.

Formarea și dezvoltarea lanțurilor globale industriale și de aprovizionare este rezultatul atât al legislației pieței, cât și al alegerilor comunității de afaceri. „Transferul” și „decuplarea” industrială încalcă legile economice și realitatea obiectivă. Nu numai că nu reușește să rezolve problemele interne, dar va submina grav stabilitatea și securitatea lanțurilor industriale și de aprovizionare globale.

Multe sectoare din China, cât și din SUA și inclusiv comunitatea de afaceri aspiră la cooperare și dialog și nu la o „decuplare” sau confruntări. Statele Unite trebuie să acorde o mare importanță acestor solicitări și să contribuie la facilitarea dezvoltării sănătoase și stabile a relațiilor economice și comerciale China-SUA.

Sursă: http://news.china.com.cn/txt/2021-10/08/content_77796574.htm, 8 Octombrie 2021.

 

D5. Pentru a-și servi propriile interese geopolitice și pentru a monopoliza piața energetică europeană, Statele Unite nu scutesc niciun efort pentru perturbarea și reducerea proiectelor relevante, cu scopul de a submina interesele Rusiei și ale Europei și cooperarea acestora

Beijing Media Network: Pe 8 octombrie, ministrul rus de Externe, Serghei Lavrov a declarat că „Statele Unite nu au ascuns că au separat relația dintre Europa și Rusia pe tema gazelor naturale” și că ar trebui evitată politizarea aprovizionării cu gaze naturale pentru că, atât Rusia, cât și Europa vor fi afectate în mod negativ. Ce are de comentat partea chineză pe această temă?

Zhao Lijian: Este binecunoscut faptul că proiectul Nord Stream 2 arată complementaritatea energetică dintre Rusia și Europa și că ar contribui la rezolvarea crizei energetice europene. Statele Unite, cu toate acestea, pentru a-și servi propriile interese geopolitice și pentru a monopoliza piața energetică europeană, nu scutesc niciun efort pentru perturbarea și reducerea proiectelor relevante, cu scopul de a submina interesele Rusiei și ale Europei și cooperarea acestora. Acest lucru nu câștigă niciun sprijin.

Statele Unite sunt obișnuite să politizeze diverse probleme prin toate mijloacele și să le facă rău aliaților sau partenerilor, pentru propriile interese. O astfel de practică americană este o „reamintire” a celor întâmplate recent. SUA s-au înțeles cu Marea Britanie și Australia pentru a forma așa – numitul parteneriat AUKUS, cerându-i Australiei să renunțe la proiectul de cooperare submarină cu Franța pe care îl demarase deja. Europa a descris această acțiune ca pe „o înjunghiere pe la spate”. Suntem convinși că din ce în ce mai multe țări vor începe să vadă adevărul, opunându-se abordării hegemonice a SUA, care prezintă politizare și un sentiment de supremație în urmărirea intereselor proprii în detrimentul celorlalți.

Sursă: https://news.sina.cn/gn/2021-10-11/detailiktzscyx9059950.d.html?from=wap, 11 Octombrie 2021.

D6. Cooperarea economică și comercială dintre China și Canada este în benefic iul ambelor părți

Bloomberg: Un sondaj recent a arătat că peste 75% dintre canadieni cred că guvernul lor ar trebui ar trebui să interzică participarea companiei Huawei la construirea rețelelor 5G în Canada, procentaj care este mai mare decât cel 53% din 2019. Premierul canadian Justin Trudeau nu a exclus posibilitatea includerii Huawei în construcția 5G și se așteaptă să fie în curând luată o decizie. Ce are de comentat Ministerul de Externe pe această temă?

Zhao Lijian: Vreau să subliniez următorul aspect: cooperarea economică și comercială dintre China și Canada este în beneficiul ambelor părți. Progresul și securitatea produselor 5G Huawei  au fost recunoscute de majoritatea operatorilor din întreaga lume. Canada ar trebui să adopte o atitudine obiectivă și imparțială, să ia decizii în mod independent, care să fie în concordanță cu interesele sale reale și să ofere companiilor chineze un mediu de afaceri echitabil, deschis și nediscriminatoriu.

Foto: Conferința de presă a Ministerului chinez al Afacerilor Externe, 12 Octombrie 2021

Sursă: https://www.fmprc.gov.cn/web/fyrbt_673021/t1913889.shtml, 12 Octombrie 2021.

D7. Misiunea cu echipaj Shenzhou 13 este a șasea misiune din faza de verificare a tehnologiei cheie a stației spațiale din China. Acesta va marca un sfârșit decisiv al acestei faze și un punct crucial pentru viitoarea construcție a stației spațiale pe orbită, ceea ce demonstrează noile eforturi și noile contribuții ale Chinei la misiunea spațială cu echipaj uman.

Hubei Media Group: Nava spațială cu echipaj din China, Shenzhou-13 urmează să fie  lansată la primele ore ale zilei de mâine (16 octombrie). Ați dori să adăugați ceva în acest sens? Ce importanță are aceasta pentru cooperarea și schimbul internațional în domeniul zborului spațial cu echipaj?

Zhao Lijian: În urmă cu mai puțin de o lună, am salutat revenirea cu succes a navei spațiale cu echipaj, Shenzhou-12. Mâine, dis-de-dimineață, vom asista cu entuziasm la lansarea navei spațiale Shenzhou-13 în spațiu.

Acest lucru demonstrează spiritul programului spațial cu echipaj al Chinei, care prezintă o muncă asiduă necruțătoare și dăruire în condiții dificile și extreme pentru a rezolva probleme critice și a obține succese. De asemenea, simbolizează spiritul de explorare științifică al poporului chinez, care prezintă ambiție, curaj și perseverență în urmărirea viselor spațiale.

Ieri, la Centrul de lansări Jiuquan (din deșertul Gobi)  unde a avut loc conferința de presă cu privire la lansarea navei spațiale Shenzhou-13 din China, purtătorul de cuvânt al Programului spațial cu echipaj din China a făcut o mică sinteză.

Misiunea cu echipaj Shenzhou 13 este a șasea misiune din faza de verificare a tehnologiei cheie a stației spațiale din China. Acesta va marca un sfârșit decisiv al acestei faze și un punct crucial pentru viitoarea construcție a stației spațiale pe orbită, ceea ce demonstrează noile eforturi și noile contribuții ale Chinei la misiunea spațială cu echipaj uman. Vom continua să ne angajăm în cooperare și schimburi internaționale în domeniul zborurilor spațiale cu echipaj și să aducem contribuții pozitive la explorarea misterelor universului, la utilizarea pașnică a spațiului cosmic și la construirea unei comunități cu un viitor comun pentru omenire.

Am observat diferențele în repartizarea echipajului între misiunea Shenzhou-13 și misiunea Shenzhou-12. De exemplu, va fi pentru prima dată când o femeie astronaută chineză va vizita stația spațială din China și va desfășura activități extravehiculare. Va fi prima dată când astronauții chinezi vor rămâne pe orbită timp de șase luni. Și va fi pentru prima dată când chinezii sărbătoresc Anul Nou Chinezesc în spațiu. Așteptăm cu nerăbdare să primim cele mai bune urări de la compatrioții noștri din spațiu, în timp ce ne luăm rămas bun de la acest an. Să le urăm cu toții o lansare reușită a navei spațiale cu echipaj Shenzhou-13!

Foto: Astronauții care au efectuat misiunea Shenzhou 13: Zhai Zhigang (翟志刚), care a servit drept comandant (centru), Ye Guangfu (叶光富)(stânga) și Wang Yaping (王亚平)(dreapta).

 

Sursă: https://finance.sina.cn/tech/2021-10-15/detail-iktzscyx9883450.d.html?fromtech=1&sinawapsharesource=newsapp&wm=3200_0024 , 15 Octombrie 2021.

 

Echipa de traducători: Paula Toma (coordonator proiect China la zi), Diana-Maria Ghinea și Zahn Yu.